Monday, June 15, 2009

getting connected....

Getting Connected....

that is my topic to be taught this month to all my dearies in 4 Arif...

it's all about using anything, machines, language or any method in order to communicate with each other.....


i like...........


hhehhehe....


the pupils were eager to learn and they were excited when i brought telephone to the class...

u know...it was very hard to grab their attention...such a short attention span.....

that made me thinking so hard on how to make them love and contribute to my lesson....i dont want to be the only one who's talking and keep talking in the class....no..no.....penat tau...:P


i have few pupils who are very participative...haikal, rozairie,aimran,...many more.....their english are very good...at ten years old, they can reply my questions in english....they are my assets....


the girls are also good but i keep noticing these few boys because normally in my class...the boys are eager to answer, keep putting up their hands to answer...while the girls will just wait until i call their names though they are actually very goood....

but to be in that school, which i can categorise it as a remote school....i was impressed becoz they can have such a good basic of english better that the ones in town school.

some of the pupils..they are not so good...but for me...i love them very much becoz they are willing to learn and willing to try....


one day shahril , a pemulihan class pupil asked me...


shahril : teacher...teacher ckp ape kt depan td sy x phmla....

teacher :..owh....shahril, it's like this..i asked you to finish up your worksheet....... and then makesure you paste the paper in your grammar book....so...do you understand??...


shahril:...urmmmm...(terkebil2)....

teacher:...shahril??

shahril: teacher....jgnla ckp bahasa inggeris sy x phmla.....

teacher: lorrrr..............shahril....this is an english class...i have to speak english with you....you have to try to speak english with me....(fyi : shahril is still trying so hard to say "Teacher, may i go to the toilet")...

shahril:tp sy x phm....

teacher: slowly , you will undertsnd ok....now i want you to take out your worksheet....finish up this worksheet (pointing to the worksheet)....and then pastes it (pointing at the glue)....in your book....(demonstrates the actions of pasting the worksheet)...so...do you understand..

shahril :..owhhhh...cikgu soh buat kertas ni..pastu tampal ey cikgu?...

teacher:..yesss..shahril....good..

so....then he do the work....so far, he's not the only one who had problem in digesting what i said in the class....my advisory teacher said i was speaking in a speed during my class....

it was out of my control...sometimes it just happen that you talked so fast especially when u get nervous or you are eager to tell something...maybe, that could be one of my reasons.....



urm....4 weeks more until the end of my practicum....cant wait to face the real world teaching....hehehhe....


of course..i will be missing those kids....because they will be my first baby....among the first group of people whom i taught in my life....








^peace^

Sunday, June 14, 2009

back to school.....

wuaa..........x mo...xmo...............nape kne g skola.....huuuu...


cikgu ape ni....x puas cuti.....

balik mlaka..kje melambak2..huuu...

kne amik semangt ni....nk serap balik semangat bekerja...


mulela rutin aku mcm biase...


bgun awl pg....

kne g skola ari2...

jumpe that naughty kids ari2....huuu....cubit2 pp diorg naik ni kalo x siap homework.....

wat lesson plan ari2...

teaching aids bertimbun utk d kerjakan....urm...

aishhhh...




tp...xpe.....


sebulan lg nisshak...

u r half way done.....

around 4 weeks more....

nothing to be compared to the last 7 weeks....wuaaa.....



i love my school....i love teaching.....the kids love me...i love those kids....(psycho2..)....hehhehe






*peace*

Tuesday, May 26, 2009

wheeee......... ^-^



Plain White T's - 1234



1,2 - 1 2 3 4

give me more lovin then i've ever had.
make it all better when i'm feelin sad.
tell me that i'm special even when i know i'm not.
make me feel good when i hurt so bad.
barely gettin mad,


im so glad i found you.
i love bein around you.
you make it easy,
as easy as 1 2,(1 2 3 4.)


theres only one thing two do three words four you.
i love you.
(i love you)


theres only one way two say those three words
and that's what i'll do.
i love you.
(i love you)


give me more lovin from the very start.
piece me back together when i fall apart.
tell me things you never even tell your closest friends.
make me feel good when i hurt so bad.
best that i've had.
im so glad that i found you.
i love bein around you.
you make it easy as easy as 1 2,(1 2 3 4.)


theres only one thing two do three words four you.
i love you.
(i love you)



theres only one way two say those three words
and that's what i'll do.
i love you.i love you
(i love you)


you make it easy, its easy as 1234
theres only one thing two do three words four you i love you
(i love you)



theres only one way two say those three words
thats what ill do i love you
(i love you)


i love you i love you.
one two three four i love you.


(iloveyou)
i love you
(i love you)



korang misti tertanye2 nape aku ltak lagu ni??

sbb aku suke sgt lagu ni.....skang ni....

satu hari...dlm 10 kali play lagu ni...ngee....

n i really am falling in love.....hahha...suspen x??



ngeee... (yess!!! dpt suspen kan korang)


tp ...mmg aku tgah in love pun....ngn sape??


sasuke - kun.....




Friday, May 15, 2009

ujung minggu impianku....hehhehhe

akhirnya.....


jumaat menjelang juge...ngeeee......


arini...


observation ngn mdm haslynda....accomplished!!!

tutorial in maktab....accomplished!!!

latihan koir tahun 4.....checked!!!

buku lesson plan....completed!!!

.
.
.
.
.
.
.
.
.



hujung minggu ni yg plg aku nantikan.....sbb..xyah nk pkir ape nk ajar next week...


ari isnin ade hari guru..yeayyy!!!!...:P

ari selase till jumaat............EXAM!!!...


lalalalallalalala......


aku suke...aku suke.....


aishhhh...cane ni...baru praktikum ni...lom keje btol2 da rase penat...adoyai....penat jugak jd cikgu ni................huuuuuuuu



bak kate mdm jane...........weekdays wat kje btol2.....hit the class... but during the weekends give yourself, your body and your mind a break..........got it mdm!!!!.....i couldn't agree more!!!.....:P


soooo....kite enjoy!!!!!.....hehhehe....pling hebat pun tgok wayg jek..apedaaaa............tgokla kalo rajin..........rase cm nk guling2 kt umah jek...tu aktiviti yg pling best....huuu...best2!!!....hehehehe....

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.





^peace^

Wednesday, May 13, 2009

ngeee..........

x sabar nk tgu weekend ni.............


x sabar..........


x sabar..........


x sabar.........


ari ni baru ari rabu...


esok khamis...


pastu jumaat... (ade observation ngn cikgu anis)...


pastu...

pastu...

pastu...


hip hip horreay................:P







^peace^

hari guru menjelang tiba........





ari sabtu ni hari guru....tp sekola aku wat sambutan isnin depan.............



ape aku rase ek??


hari guru??

slalu kt sekola korg dulu wat ape time ari guru??


aku akan sambut hari guru taun ni as a teacher... sebagai seorg guru.... huuuuu....


terharu btol... x caye pun ade...


dulu kt sekola time cikgu2 nyanyi lagu guru malaysia (nostalgia la lagu ni!!..)...


aku pun join skali nyanyi...


tp taun ni lain cket... nyanyi sendiri... mmg terase bile nyanyi lagu ni... teringat sume tanggungjwb yg sungguh berat utk ku pikul.... huuuu...


sekola aku taun ni cam besela.... acara common bdk2 wat persembahan hari guru... every class ade task masing2...


aku kne train bdk darjah 4 arif wat persembahan nyanyian n gerakan.... wat lagu "terima kasih guruku" (lagu feveret bdk2 tesl..ngeh3... )....

okla....diorg pun cm suke lagu tu... aku lagila suke.... hehheh...


"teacher2!!...sore teacher cm misha omar..." hahhahhah..... gelak guling2 aku....


rilexla...tu bru teacher nyanyi ckey jek... bru wat demo kt korang.. blom teacher perform lagi.. sure taraf concertla!!!.... (riaknye ku berkate2.. hhahahha... lek r... bkn slalu nk perasan.... n bkn slalu org puji sore aku sedap... sedap ke??.... lalalalala.... )



tp kadg2 aku terfikir gak... supposedly persembahan ni kan utk cikgu... tp knape aku lak (sbg cikgu ni) kne train diorg???... hehheh... cm terbalikla... train diorg panat2 sbb nk wat persembahan kt diri aku sendiri??.. kire mcm tula teori die....hehhehe.....


but, mmg camtu pon kan dr dulu... kalo nk harap bdk2 ni wat persembahan sendiri.. xtaula persembahan hati ape diorg nk bg kt cikgu ni....


lg pun time nila cikgu nk ajar2 mcm, ajar nyanyi, menari, teamwork, cooperation dan moral values yg lain2... ngeee...


sooo... kite tgokla cane nt persembahan 4 arif... tgok td still tunggang langgang lg nyanyi... ikut suke anak2 la... asalkan korg bahagia... esok tecaher masuk kite train lg ey???.. yeay!!!!!!!!!


aku,

cikgu yg over excited.......:P









^peace^

Monday, May 11, 2009

klas arini...

teacher: ok class... look at these words.......these are all the characteristics of the boy (we r learing about a story today..)....so, i want to ask you...what is the meaning of "generous".....repeat after me classss......generous!!!........


pupils: GENEROUS!!!!.........


pupil 1 : merbahaya teacher....( smbil angkat tgn)


teacher: merbahaya???.......(blurrr!!!)....


pupil 2: haah teacher....merbahaya....


teacher: (senyum jek).... owhhh....that is dangerous...not generous......generous is when u do something good and be kind to other people...that is called generous......do u understand??


pupils: yesss!!!!!.......teacher.....


teacher: ok...so....what is the meaning of the word "generous" just now??.... (saje nk test ni....)


pupils :............................................(complete silence).............



teacher: (confirm blurr bdak2 ni......)......write this down in your vocab book.....( the teacher then wrote the word "generous" and "dangerous" and its meaning on the blackboard....and differentiate them......



moral of the story : dun ever think that your pupils will understand what u said....they also need to SEE / VISUALIZE other than listening to u..........yeah!!...i learnt sth here....







^peace^

Saturday, May 9, 2009

yANG tErsAYAnG...........

SELAMAT HARI IBU....

buat mak angah yang pling angah sayang...


Puan Mistiah Binti Suhod.......




angah syg kt mak....


angah mintak maaf kalo ade salah silap angah...


angah tau angah slalu wat mak marah....


trime kasih sbb da byk berkorban utuk angah....


trime kasih kejutkn angah setiap hari...


trime kasih masakkn angah mknn yg sedap2...


trime kasih sbb slalu ajar angah mcm2...


makla guru angah yg terbaik....


trime kasih sbb slalu dgar luahan rase angah...


trime kasih sbb slalu buat angah gelak....


trime kasih sbb jage anagh, abah, along n adik2.....


trime kasih sbb tdo lmbt n bangun awl sbb nk temankn angah study.....


trime kasih sbb basuhkn baju angah kalo angah g sekola...


trime kasih masakkn angah mknn yg sedap2 bwk balik mlaka.....


trime kasih sbb jadi ratu hati kami yg sgt2 kami syg....


maafkn angah sbb ade kala angah degil....


x dgar ckp mak....



jasa mak mmg angah x boleh balas....

terlalu besar bg kami....


smpai mati kami terhutang budi kt mak....

angah cume berdoa....mak akn heppi sentiase...sihat selalu....dan trus menjadi ratu hati kami....

setiap hari....buat selame-lamenye.....


SAYA SAYANG MAK SAYA.............









yang aku sayang....muaahhh2...






mak n along...
mak, pasni turn angah lak tau....hehhehe....kite g uia ey...yeayyy!!!









^pEacE^




Thursday, May 7, 2009

Be Careful...

*got this from shikin through my email...would like to share this with u.....






Wabak selsema babi semakin merebak dan kes disahkan atau disyaki dilapor di sekurang-kurangnya 18 buah negara termasuk Eropah dan Asia. Kematian meningkat kepada 152 semalam berbanding 149 kelmarin.







Mexico : 20 kematian akibat selsema babi disahkan. 132 mati disyaki akibat wabak sama. 1614 kes jangkitan disyaki.





Negara2 disahkan dijangkiti:


Britain : 2 kes disahkan


Kanada: 6 kes disahkan (4 kes disyaki)


Israel : 1 kes disahkan (1 kes disyaki)


New Zealand : 3 kes disahkan (63 kes disyaki)


Sepanyol: 1 kes (26 kes disyaki)


Amerika Syarikat: 44 kes


Thailand : 1 kes





Negara2 disyaki mempunyai wabak:


Australia : 70 kes


Chile : 8 kes


China : beberapa kes (tidak dinyatakan)


Colombia : 9 kes


Denmark : 5 kes


Perancis: 1kes


Hong Kong : 4 kes


Ireland : 3 kes


Jerman: 3 kes


Singapura: 2 kes


Korea Selatan: 1 kes


Sweden : 5 kes


Switzerland : 5 kes





Negara2 jiran yang berdekatan dengan kita yang telah dijangkiti adalah Thailand dan Singapura








Berikut adalah maklumat berkaitan Selsema Babi







Apakah “swine influenza” atau selsema babi”?

Swine influenza atau selsema babi sangat mudah berjangkit sesama babi dan menyebabkan penyakit paru-paru akut di kalangan haiwan ini. Jenis influenza yang kerap menjangkiti babi ialah virus Influenza A/H1N1, tetapi jenis yang lain seperti H1N2, H3N1 dan H3N2 turut berada di dalam badan babi. Virus ini berjangkit di kalangan babi melalui rembesan (aerosol) secara langsung (seperti melalui batuk dan bersin) dan secara tidak langsung (sentuhan pada permukaan tercemar seperti rumput/tanah yang dicemari cecair mengandungi virus ini seperti air kencing, najis, etc.) Ia juga boleh dibawa oleh babi telah terjangkit tetapi tidak sakit (tidak mempunyai simptom).









Apakah kesan virus influenza babi ini kepada manusia?

Walaupun influenza babi biasanya menyerang babi sahaja, namun turut menyebabkan penyakit di kalangan manusia.
Manusia biasanya medapat jangkitan melalui sentuhan langsung kepada cecair badan babi yang sakit seperti rembesan air liur, air kencing dan najis babi. Bagi manusia, simptom-simptom jangkitan selsema babi adalah demam, sakit tekak, sakit otot, sakit kepala, batuk, lemah badan dan rasa tidak selesa . Dalam kes-kes yang lebih serius, selsema babi boleh menyebabkan jangkitan paru-paru teruk yang dipanggil 'pneumonia' yang boleh membawa kepada kematian .

Jangkitan tidak terhad dari babi kepada manusia sahaja malah lebih teruk apabila ia boleh berjangkit dari manusia yang telah mendapat selsema babi kepada manusia lain yang berdekatan dengannya. Jangkitan manusia ke manusia berlaku secara langsung apabila rembesan cecair badan orang yang mendapat selsema babi seperti air liur semasa bercakap, cecair mulut dan hidung semasa batuk dan bersin terkena terus kepada orang2 disekeliling mereka. Atau secara tidak langsung apabila kita tersentuh permukaan seperti meja/tombol pintu/kertas tisu/tangan semasa bersalam yang telah tercemar dengan virus ini.








Adakah kita mempunyai imuniti terhadap selsema babi?

Kebanyakan manusia terutama yang tidak berurusan secara langsung dengan ternakan babi, tidak mempunyai sebarang imuniti terhadap selsema babi . Jadi, kita mudah dijangkiti selsema ini jika kita berurusan atau berdekatan dengan mereka yang telah dijangkiti. Jika berlakunya jangkitan selsema babi sesama manusia, kes akan merebak dengan cepat hingga menyebabkan pandemik atau wabak penyakit influenza virus yang teruk. Ia mungkin melibatkan ramai manusia seluruh dunia mendapat penyakit ini. Kematian akibat kegagalan paru-paru juga akan meningkat.








Adakah vaksin influenza mampu menghalang jangkitan?

Sehingga kini belum mempunyai vaksin khas untuk melindungi manusia dari jangkitan virus selsema babi. Juga tidak diketahui samada vaksin influenza yang diberikan pada manusia sekarang ini mampu memberi sebarang perlindungan.









FASA AMARAN JANGKITAN INFLUENZA seperti SELSEMA BABI:

Ada 6 FASA AMARAN (1 hingga 6) bagi jangkitan influenza.

Fasa 1 - 2 : berlaku jangkitan di kalangan haiwan sahaja

Fasa 3 : Jangkitan berlaku dari haiwan kepada manusia

Fasa 4 - 6 : Jangkitan berlaku dari manusia kepada manusia. Wabak besar (pandemik) berlaku menyebabkan banyak manusia yang sakit dan mati.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengisytiharkan FASA AMARAN ADALAH FASA 4 kerana banyak jangkitan sesama manusia telah dan sedang berlaku . Langkah berjaga2 perlu diambil untuk mengelakkan lebih ramai yang terkena selsema babi.










Oleh itu, PENCEGAHAN ADALAH YANG TERBAIK BAGI MENGELAKKAN KITA MENDAPAT SELSEMA BABI.






Untuk menghalang jangkitan, kita perlu melakukan perkara2 berikut:





1. Elakkan dari berada berdekatan dengan mereka yang kelihatan tidak sihat, mempunyai demam dan batuk.



2. Basuh tangan dengan air serta sabun secara kerap dan menyeluruh terutama sekali jika selepas batuk dan bersin (menggunakan tangan untuk menutup mulut) serta selepas berdekatan/bersalaman dengan orang yang tidak sihat (virus selsema babi dan influenza yang lain akan mati dengan sabun dan bahan pembersih).





3. Tutup mulut dan hidung semasa batuk atau bersin dengan kertas tisu dan terus buang tisu tersebut ke dalam tong sampah (jangan ditinggalkan di atas meja)





4. Amalkan tabiat kesihatan yang baik seperti cukup tidur, makan makanan berkhasiat dan senaman untuk meningkatkan/memperkuatkan sistem pertahanan badan.




5. Jika sakit (demam, selsema, batuk, etc.), dapatkan rawatan doktor secepat mungkin dan tinggal di rumah. Elakkan pergi ke tempat kerja dan tempat2 yang ramai dikunjungi orang seperti kompleks membeli belah, taman permainan, kedal makan dll. Rehat secukupnya dan minum air dengan banyak. Pakai penutup mulut (face mask) jika di khalayak ramai.




6. Beritahu keluarga/rakan2/teman sekerja yang anda tidak sihat serta minta mereka membantu anda untuk tugas2 yang memerlukan anda berjumpa orangramai seperti membeli-belah (perlu diingatkan bahawa orang yang sakit mempunyai imuniti badaan yang rendah dan senang dijangkiti oleh selsema babi atau penyaki2 lain)






7. Pastikan kawasan persekitaran sentiasa bersih dan cuci menggunakan bahan2 pembersih






8. Jika anda ingin mengunjungi negara2 yang telah mempunyai kes selsema babi, dapatkan nasihat doktor, ketahui keadaan kes di tempat yang akan anda kunjungi. Perlu berhati-hati jika kes semakin meningkat. Sehingga kita CDC/WHO/Kementerian Kesihatan/PETRONAS belum mengeluarkan sebarang larangan untuk melawat negara2 yang mendapat jangkitan tetapi elokkan dielakkan buat sementara waktu jika lawatan tersebut tidak/kurang penting.






9. Ketahui perkembangan terkini dengan membaca suratkhabar atau laman web Kementerian Kesihatan/WHO/CDC







Pada 23 November 2008, POD/PGB telah menjalankan Latihan Persediaan Kecemasan Pandemik Selsema Burung (Avian Influenza Emergency Preparedness Exercise). Latihan persediaan tersebut juga bersesuaian dengan persediaan kepada Kecemasan Selsema Babi (Swine Influenza) yang sedang berlaku sekarang kerana kesan wabak kedua-dua jenis selsema ini adalah sama.




(Sumber: WHO, CDC dan Kementerian Kesihatan)






^peace^

Wednesday, May 6, 2009

xtau nk rase ape........

smlm tdo 2 jam jek.........

huuuu....

dahla penat g koku smlm...smpai umah pkul 7 ptg....

kne plak prepare lesson for today...beria la sgt2 wat sbb arini mdm haslynda kate nk dtg.......huuu

tup2 pg td die x jd dtg...adoyai madam.............u really made my life so miserable last night....






xpela....sbb arini pun mmg xde mood nk ngajar....

dr smlm rase sedih....

syahdu jek........huuuu...

pastu pg td bgun awl sbb nk teman farah ....farah nk blik jb sbb adik die sakit admitted kt HSA jb... terkejut aku....die kejut pkul 3.30 pg nangis2 kate adik die da tenat........

aku ngn penat, tp bgun gak sbb terkejut sgt ngn berita tu...sory to hear that my dear....

tibe2 bile da smpai sekola pg td, farah smpaikn berita adik die da meninggal dunia...die x smpai jb lg time tu....ajun kol die nk tanye da smpai jb lom.....


Ya Allah, time ajun ckp kt aku tu...xtau nk react cane...air mate jek yg jatuh...aku x kire....kt bilik guru ke time tu....cikgu2 sume tanye nape muke kitaorg berkerut jek arini....


tp, tu yg aku rase....xde kate yg kuar dr mulut.....sbb bru pg td farah mintak tolong aku sebarkn kt kwn2 mintak doakn adik die cepat sembuh...huuuu...

all of sudden..kejap sgt....adik die pun demam jek...huuuu....harap2 farah tabah hadapi semua ni....

patutla semalam aku sdih rase cm nk nangis jek....huuuu.....

kwn2...marilah kite sedekahkan alfatihah dan surah yasin kpd arwah shahrul, adik farah yg telah pergi ke rahmatullah pg td.....farah sabar k dear.....

Monday, May 4, 2009

suara permate guru...

huuuu...


suare ku ilang.....xtau la nape....maybe sbb panas sgt skang ni...

mcm nk demam jek...


tp aku rase one of the reason is ebb aku byk sgt menjerit dlm klas...


huuuu..........yesss...i'm yelling in my class...

i have a very big class...


42 pupils...n they are all very active lorrr............huuuu....


kuar klas je dr klas tu...rase cm baru abes marathon....

okla tu.....boleh kuruskn bdn cket.........byk sgt mkn kt kantin sekolah.....ngeh3...



xnk ckp byk da skng....nk jage suare...hehhehe....sape kate penyanyi jek jage suare...cikgu pon kne minum air asam jawe tau, n xleh minum ais sbb nk jage suare....hehheheh.... (alangkah lawaknye rase diri ini!!!....hhahahhah.....)


doakn suare ku pulih kembali.............huuuu...


^peace^

Monday, April 27, 2009

mcm2 diorg pkir...

adegan...


secara tiba-tiba.....



murid 1 :teacher....teacher.....ape petua nk tinggi??

teacher : adoi..cane aku nk jwb ni? (kate dlm hati)
: ehmmm....nape awk nk tau?

murid 1 : xdela..cikgu kn tinggi...cane klo sy nk tgi jugak


teacher : kalo da jd teacher mestila tinggi....sume teacher tinggi2...awk mmgla kecik lg..nt da besar tgi la jugak mcm teacher....

murid 1 : alaa...tp, ade jugak cikgu2 yg rendah..... (budak ni...kang ade jugak cikgu lain dgar...)

teacher : haaaa???.... (speechless)....



moral of the story : budak2 pon da merancg mase depan mereka dr sekarg....hehhehehe....mane la aku tau cane nk tinggi...nt aku bg petua kang salah plak....huuuuu....mcm2la diorg ni...tanye psl english je k kt teacher....:P

Friday, April 24, 2009

pentas lakonan....





bukanlah niat diriku ini utk menjadikan anak2 murid aku mjadi seorg primadona atau seniman agung di dunia seni......


tp...hanya ingin menjadikan lakonan itu sbg satu simulasi...so that my pnp will b more intersting and effective....taula jela bdk2 ni....bkn leh dok diam bace buku.....so knela wat fizikal aktiviti cket.....


rmai org kate gak...kalo kite buat mende..kite akn jd lbey ingat....


mule2 time nk wat lakonan dlm klas ni rase ragu2 gak....

yelaaa...bdk2 ni mcm malu2....takut sume x nk berlakon.....nt x psl2 cikgu lak kene blakon sorg2....( cikgu yg sorg ni mmg suke pantang kne berlakon...mmg suke jek...:P),,,,hahhahhaha......



"so, utk subject kajian tempatn....hari ni kite blakon ye anak2."...kate ibu nisshak kpd anak2 nya.... hahhahah... adusss... rase cm da tua lak aku nih..... ngeee....

tp yg x sgka tu...satu klas nk blakon tu...... x sgka btol.... sume volunteer nk blakon...lg2 utk watak parameswara... sume nk jd raja.. sbb dpt pkai tengkolok .....hehhe... lawak2 la students aku ni.....


cikgu : xpe2....jgn berebut ye....hari ni kite bg peluang kwn2 kamu ni blakon... lain kali giliran yg lain plak.... kalo sume nk blakon.... kite balik lmbat la arini??... nak ke balik lmbat?.... (kebetulan aritu ari jummat..mmg balik awal...)...



murid2 : x nak cikgu!!!!!!!!!!!...


cikgu : bagus!!!.....skang kite lihat mcm mane kwn2 kamu lakon kan babak melaka mendapat nama ok?.... ahli kumpulan yg lain... sila rujuk skrip di dlm buku..... (padahal dlm hati...fuhhhh..naseb baik... aku pon xnk balik lmbat!!!....hahahhah...)




bdk2 ni sukar nk jangka...ape yg mereka mampu buat.... so, sy nasihatkan diri sy ni supaya lbey bersedia ngn karenah anak2 yg x tentu ni.... hehhe... gambate!!!....









itu diaa.....pembesar dtg mengadap!!!...hehhe






ruler tu kite leh jdkan tombak k.... ni sume idea diorg sndiri....good job!!!








ade bakat jugak rupenye bdk2 ni....





hehehhe...cikgu pon nk masuk gak...cm biase....:P



with the boys



with the girls....







cikgu harap sume fhm ape yg kite blajar aritu....:)

homework jgn lupe buat...2pon kalo xnk cikgu bertukar jd ijau.....hehhehe







BERTUKAR!!!!!!!!


peace...^-^






How to know if a guy likes a girl? 20 signs that he's just into you....:P


THE MOVIE




THE BOOK




all my housemates recommend this movie to me...They said this is a good movie for us...gurls....hehehhe..... close to my heart??...lalallalala.....they watched this movie while I chose to watch fast n furious that day....so guyss...sory...got no time to watch this movie yet.....love the actors..sure this is a good movie....hehehe.... maybe i ujst download it later...ngeeee.....


here....i read this article in a website and would like to share with you....:P....and i guess the article is right....he's just NOT that into me....






If you’re a girl, and you just met this great guy somewhere and you think he’s cute,great personality and after getting know him a bit longer,you’re starting to like him.


You starting to wait for his calls, you want to met him up for no reason, you start asking his help on something you can probably do it yourself. Start fantasizing holding hands with him walking through parks, get married and have bunch of kids...
(Girls like to fantasize these things right? And they sure do take it as far as it can go)





But then, suddenly reality bumps into your head, shattering all those images and makes you ask yourself-Does he feels the same?

Does he like me?

How am I supposed to know is he likes me? Is there a sign?



The good news is yes. There are signs that can give you a hint whether he likes you or not.

The bad news is if he has done nothing that what I’m going to list below.Hehe.Sorry.(hey,at least you know,right?)






So what are the signs? Let’s check the 20 signs one by one. Grab a pen and a paper and start writing your checklist;)





Sign1# He wants to talk to you all the time-not hearing your voice makes him crazy. And seems like he never wants to go through a day without talking to you.




Sign 2# He might get nervous around you-because of his pressure to make you like him too, he take it seriously (like taking an exam) and that can get him into his nervous mode. Even he is the calmest person in the world.




Sign 3# He touches you
-no I don’t mean in the wrong way (but still).If you accidently lean to him, he will let that happen. He’ll never move away. It’s like he wants to be close to you.





Sign 4# you can see it in his eyes
-look at his pupils when he talks to you. Dilated pupils are a sign of him showing interest.Dont overdo this, he’ll think it’s weird for you staring like you want to eat him. (Or he might like it, who knows? hehe)




Sign 5# Your interest suddenly becomes his passion
-Whatever you like, he wants to know about that too. If you are into the “whether-Dakota-Fanning-is-going-to-be-in-the-twilight-saga-new-moon” kinda thing,he’ll be a Twilight fan too.




Sign 6# He’s focus when he talks to you
-when he talks to you he listens and focus on what you are saying.And if you are talking and someone cuts you and interrupt,he don’t mind if you continue your story after that.He’ll be patient to wait.




Sign 7# He can change his personality
-If you know him very well,he might have change a little bit of his personality when he is around you.This is something you know yourself when you are with him.




Sign 8# Watch how he stands- a guy tends to stand up straight (i.e taller) to make themselves look bigger. This allows them to look more..err..macho in front of the girl they like.




Sign 9# He’ll be where you are-no,its not a coincidence!he just try to be where you are.So he feels like he’s getting to know you better.





Sign 10#Suddenly your friend matters to him-Every guy should now that when girl will consult their friends to ask their opinions about a guy( its kinda like a survivor-ritual thing to see whether you get voted ‘out’ or staying) at least..thats how I like to picture it.So win her friends and he’ll get good reviews.





Sign 11# You can dig out from his friends-ask his close friends whether he talks anything about you before.





Sign12#He brags about certain things- This may be a sign that he is trying to show both an interest in what you like and you!






Sign13# He asks your friends about you when you are not around
-This is like his way of doing some ‘research’ about you.Just like what you did by asking his friend about him.So that’s a definite sign he’s into you.





Sign14#He smiles when he sees you,and he’ll sneak peaks at you when he thinks you’re not looking
-hehe..we do that.guys thought the girl never saw we did that..but gosh,girls have like these super-sense that you are watching her.Its like third eye.She doesn’t even have to look at you while doing this!




Sign15#He can act immature or childish around you
-poke you and tease you a lot-it’s a sign that he’s comfortable around you and he’ll show his inner child in him.




Sign16# He is never too busy to help you out
-anytime,just ask him.He’ll cancel his plans with his buddies just so he can ‘help’ you with anything. Literally.




Sign 17#He looks jealous when you flirt with other guy
-you can see his face will change.





Sign 18#No matter how you block or avoid him, he’ll find a way to communicate with you
-if you are out of credit,he’ll chat with you online,if you cant chat online,he’ll email you,if you don’t have an email(where are you from?),he’ll send you a letter!





Sign 19#He treats you differently compared to other girls-if he even notice other girls at that moment.:)





Sign 20# He gives you special gifts on your birthday and he don’t just talk about sex with you.He talks more about the relationship.
-he’s really into you!




what to do???




reference : http://www.tipsgoda.com/2009/03/how-to-know-if-guy-likes-girl-20-signs.html






Wednesday, April 22, 2009

teachers.....







"A teacher takes a hand,

opens mind ,

touches heart ,

shapes the future "






kem sains dan matematik...

kem sains dan matematik....

ditugaskan menjaga murid2...

ditugaskan menolong guru2.....

diwajibkan tdo di sekolah....wuaaaaa!!!!!!!!!

1st week masuk sekolah da kene tdo kt sni...hhehhe...lawak pon ade....tp quite an experience for me....sekolah ni sejukkkkkk....tepi bukit tuuu...huuuu


sekitar kem yg berlangsung hari minggu yang lalu....




sukaneka pagi






Siap sedia dalam kumpulan masing-masing






dgn penuh skill...:P (acara common in every school sukaneka..hehhe..oppss!!!)






hehhehe...siap tgok skill grup seblah lg...adoyai...my students....







aktiviti mlm...siap ade yg pkai kain pelekat jek...adoiyai...my students lagi!!!...hheheh



grup discussion...





specimen.....program menghayati mlm....





budak2 b4 kene 'basuh'..hehhe....





bincang leklok.....:P





sukenye dieee....





ehmmmm......

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


Currently....my school is my soul....wheeee......



wheeee........^-^



















Adegan.....

Adegan 1:

lokasi: klas 6 arif, waktu perjumpaan persatuan bahasa inggeris.pkul 4 ptg.hari selasa.

2 org guru praktikal beserta seorang guru yg telah melepasi waktu praktikal...(hehhe..)....sedang membuat audisi kpd murid2 utk pertandingan nyanyian dan bercerita dlm bahasa inggeris...



murid 1 :teacher2..nak nyanyi dulu....

teacher: haaa....nk nyanyi?..nyanyila...kamu kene nyanyi sorg2..sy nk dgar....(betapa hebatnye guru tersebut membuli...ngeee)

murid 1:sy nk nyanyi lahu ayat2 cinta teacher...

teacher: boleh2....lagu ape2 pon boleh...g depan nyanyi...

murid 1: desir pasir d pantai tandus..(tgah nyanyila ni...:P)

teacher : boleh thn gak sore bdk ni..sengau cket jek...kene kiv ni...(kate beliau di dlm hati sambil mengenyitkn mate kpd guru yg telah lame lulus praktikal itu...maknenye kne tulis name bdk ni la...)...hehheh...

murid 1 : cikgu...sy sakit tekakla cikgu....(alasan common bile high note xleh reach...hehhe..)

teacher : owhh..xpe2...ari ni audition jek...

murid 2: alaaa...kalo nk sore sedap minum air asam jawe balik ni....

perhatian: murid 2 adalah murid yg pendiam dan seorang budak lelaki....


teacher-teacher / teachers:....kah..kah..kah.....(bergelak sakan la 3 org cikgu tersebut krn tidak menyangka respon yg begitu membina dr murid sekecil itu....hheheh...boleh jd cikgu vocal AF ni!!!...hahhahhaha)


nilai moral: murid anda mungkin kelihatan diam..tapi mereka mungkin arif mengenai petua2 ...hheheheh.....






Tuesday, April 14, 2009

penat nyeeeeeee.......:(

aduhhh............


aduhhhhhhhhh....


aduhhhhhhhhhhhhhh.......


arini mmg memenatkn.....masuk klas, kuar klas, naik library, turun library, g kantin (yg ni syarat sah g sekolah...ngeee..)...



pastu.....ptg ade kokurikulum lak.....dr pkul 4 smpai 6.....wuaaa.................



unit beruniform : PBSM
persatuan : Persatuan Bahasa Inggeris
sukan : bola jaring
rumah sukan : merah......(merah membara!!!...)hehhehe..


mmg penat......arini pkul 6.30 bru smpai umah....so secara purata, lebih kurang 12 jam aku kuar dr rumah utk bermastautin d sekolah...

yelaaa...aku kuar dr rumah pg td pon pkul 6.30 pg..balik pkul 6.30 ptg..........(waaahhhhh...mmg leh jd guru cemerlang!!!...hahahhaha....)

so...this is my life now...still in shock...x biase kot....tibe2 aku ckp kt ajun td time dlm kete....btol ke kite ni baru dua ari ngajar kt sekolah tu???....sbb aku rase mcm da lame aku dok situ....aku da knal rmai cikgu, rmai murid2....dah rase belongings tu........urmmm...bagusla.....



ok...da ngntuk sgt nih..penat ajar kawat kaki td kot...huuu....chow....wish me luck...ngeee...



peace...^-^




Monday, April 13, 2009

wut a day...........^-^

salam..... sesudahnya selesai kami bertarung dan berperang ngn final exam kami..kini tibalah masa yg kami nantikan...ewaahhh!!!!!!!...nantikan ker???....:P hari ni berbondong- bondonglah pelajar2 TESL mktb pergi menerjah seluruh sekolah d jasin dan alor gajah...... (termasuklah aku n ajun...)...hehheheh...


hari ini /Isnin /13 /4/ 09

nurul nisshak
&
sirajun munira




melaporkan diri di sekolah kebangsaan Melekek, alor gajah, melaka....



ehmm......... mlm td rase hati ni gundah gulana... Allah jela yg tau.... mau terkeluar hati aku ni... tp sempat kutip balik.... hehheh.... nervous la sgt2... x tau nk kate ape...huuu.... apela yg aku takutkn sgt ek??.... huu....



*takut guru besar garang


* takut murid2 nakal



* takut terbangun lmbat...



*takut smpai sekolah lmbt..



* yg x boleh thn tu....... takut kantin sekolah x best........hahhahah....(guling2!!!)....:P




tp it ended up.......



*guru besar baik sgt2.......:)



*cikgu2 sume friendly bangat....:)



*kitaorg cikgu yg first smpai sekolah.... 1st kete yg parking kt sekolah tu....yeay!!!..... (skema ke kite ni jun???...)... hahahha...



*kantin sekolah??.... superb!!!..... aku da mkn nasi lemak, plus 2 karipap , plus air teh ais lg ...sumenye rm1.90.... okla tu....bajet........hehhe....sedap lak tu.... (aku rase kan.... kantin nila yg akan menjana motivasi aku utk g sekolah...ngeee.. )....kak ani (akak kantin) tgu sy ye...sy nk bli karipap keledek akak ari2....wheeee.... sape nak???.... belila kt kantin korg sendiri.... lallalalala....




wutever pon....arini is a new xperience 4 me.... best gak... tgah2 dok kt meja cikgu tu.... siap leh termenung lg.... betol ke aku ni da jd cikgu??.... layak ke aku??.... huu... korang.. pray 4 me... aku harap aku akn do my best ..... insyaAllah........:)




nukilan,,,

cikgu yg ala2 x pcaya dirinya seorg cikgu....hehhe...:P






buku lesson plan yg masih suci bersih...hehhe




buku n organizer teacher...^-^

i got a table in a the staff room...wheee....:P



teacher nisshak : terkejut ngn identitinya sendiri...hehhehe...




***korang.... sume di ats tu adalah dongengan n merepekan aku semate2...heheh... x knla aku da blajar 6 taun, aku x dpt perceive myself s a teacher lg... lampi ke ape... heheh..

aku risau sgt kot.. tu yg merepek jek tu...yg pasti korg jgn risau.. aku mmg sedar yg aku ni akn jd cikgu ...n i will try to b a godd teacher... this experience will b very beneficial to me...
plese pray for our success....whee...***


chow..peace... ^-^









Thursday, April 9, 2009

campur aduk.....

ehmmm.......


hari ni xde klas...

xde klas...

xde klas...



koranggggg!!!!!!!!!!!!... kite da xde klas..............


mcm x caye... smlm adalah hari terakhir aku g exam...my last paper.. alhamdulillah.. semuanya berjln ngn lancar...

  • terima kasih pd lecturers yg ajar kami this sem ngn baik...

  • terima kasih pd kwn ku yg sgt2 aku syg..sbb study same2...buat assignmen same2...

  • terima kasih kpd mak abah n along n adik2 sume yg doakn kejayaan aku...love u all forever..mmuaahhh...

  • terima kasih pd kwn2 yg selalu bg harapan, semangat kt aku..yg wish me luck..yg msg hari2 say gud luck...yg temankan aku stay up smpai pg...n yg believe in me...believe in wht i am doing rite now....

sebenarnya. aku da penat...penat sbb da lame sgt...dulu time 1st n 2nd year,mmg semangt nk score in my exams...results tu bolehla nk dpt yg gempak2... (2pon sbb bantuan kwn2 sume.. love u..:*)...

tp, i dunno this sem rase cm mls jek nk study...seb baik aku sedar diri...yg this is my last sem...so, i have to give the very last shot..da 6 tahun aku dlm course nih.... as yana said perkataan "language" tu da berjuta2 kali kitaorg bace, dengar n ckp....hehheh.... so.. am just a little tired ...









but, thank u guys...with all ur help...i found my way......



sedih la...syahdu la plak....time paper grammar yesterday...aku leh tersenyum sorg2...pastu rase cm nk nangis pon ade.....hehhehe...(misti korg rase aku cm poyo kan?..)...nape aku nk nangis ek???..

huuu......


time dlm dewan tu...aku tenung korg sorg2.... (attention: time ni paper aku da siap k..hehheh..)... terimbau sume kenangn ngn korg this past 6 years.... korang r very sweet, beautiful, charming, and yet very tough.... huuuu.....(seriously, i felt like crying rite now... huuu.. sob... sob...)

tp ......

kite akn berpisah x lame lg..... masing2 balik kg 4 posting... n maybe we don't have time to meet each other again...masing2 akn sibuk..that's for sure....

i juz wanna say that...aku sayaaaanngggg kt korang sgt2.... korg mmg best... kite watla reunion nt ek...sesape yg kawen tu jgnla lupe jemput aku k... insyaAllah aku akn g..sbb nk kacau korang.. hehhehe...:P






my class activity :microteaching








preparation nk present : betulkan tudung kamu....:P








housemates : ku syg kamu....








presentation time kwn2.....









yanaa.....nk nyanyi ke nk present??...ni namenye nk present smbil nyanyi....ngeee...







nurul n ain...memang pndai mengajar....wheee...gud luck gurls..







sessi puppet show from suzana....love it su...gud job...

..."cros n monkey"...







su lagi.....hehhe...ngn hasil bookmarknye..tq ye ...korang mmg sgt best time microteaching kami....:)







mdm.Haslynda pon terhibur ngn kite...hahaha...sbr jela mdm kan??....







shima pon menangis??..(time last klas ngn mdm.iswander)..hheheh..ajun berusaha memujuk....yeay...bjaya capture this moment...sbr ye shima...love u too.....







time ni nk nangis senanye..huuu...sob..sob...
ngn kak sya yg slalu jd tempat aku mengadu....tq kak sya...mmmuaahh...





ngeeee.....xde keje sgt ke nisshak???...adoi...






xde keje lagila tu...adoi...adoi...:P






hahhahhaha...nisshak,nisshak....mmg sah xde keje...adoi...adoi..n adoi...:P









okla...peace!!!...


love to all...^-^













Sunday, April 5, 2009





Anda mungkin tidak maempercayainya, tapi merupakan nasihat yang baik untuk dibaca!
Anda mungkin mempelajari sesuatu jika membacanya!!!




PERTAMA.
Bersedekahlah kepada orang lain lebih daripada yang mereka perlukan dan lakukanlah dengan penuh kerelaan.




KEDUA.
Kahwinilah lelaki / wanita yang gemar anda berbicara dengannya, kerana kemahiran berbicara antara satu dengan lain akan menjadi lebih penting pabila usia semakin tua.




KETIGA.
Usahlah mempercayai segala perkara yang anda dengari. Berbelanjalah sekadar apa yang ada atau tidurlah seberapa lama yang anda perlu



KEEMPAT .
Apabila kamu berkata, ' Aku Cinta Padamu', maka tunaikanlah.




KELIMA.
Pabila mengatakan, 'Maaf', tenunglah matanya.




KEENAM.
Bertunanglah sekurang-kurangnya enam bulan sebelum kamu diijabkabulkan.




KETUJUH..
Percayailah cinta pandang pertama.



KELAPAN..
Usah tertawakan impian orang lain.. Manusia tanpa impian tidak memiliki apa-apa.



KESEMBILAN.
Cintailah seseorang dengan sepenuh hati dan penuh kasih sayang. Sungguhpun anda akan berasa seolah-olah diri anda tersiksa, tapi percayalah itulah satu-satunya untuk melengkapkan kehidupan ini.



KESEPULUH.
Jika berlaku perselisihan pendapat, bertengkarlah secara aman. Usahlah menyebut nama sesiapa ketika bertengkar.



KESEBELAS.

Usahlah menilai seseorang berdasarkan peribadi keluarga mereka.



KEDUABELAS.
Berbicaralah dengan tenang dan berfikirlah dengan pantas.




KETIGABELAS.

Apabila seseorang bertanyakan satu soalan yang tidak anda gemari, lontarkanlah senyuman dan bertanyalah padanya,'Kenapa anda ingin tahu?'




KEEMPATBELAS.
Ingatlah bahawa setiap cinta dan pencapaian yang besar akan melibatkan pengorbanan dan risiko yang besar.




KELIMABELAS.
Ucaplah 'Semoga anda diberkati' apabila mendengar seseorang bersin.





KEENAMBELAS.
Apabila anda kerugian, janganlah jadi kurang ajar.




KETUJUHBELAS.
Berpeganglah kepada tiga R:
1 Rasa hormat pada diri sendiri;
2. Rasa hormat kepada orang lain;
3.Rasa tanggungjawab terhadap semua tindakan anda



KELAPANBELAS.
Usahlah benarkan pertikaian yang sebesar hama merosakkan sebuah persahabatan yang besar.




KESEMBILANBELAS.
Apabila menyedari bahawa anda telah melakukan kesalahan, usahlah berlengah untuk perbetulkan kesalahan itu.




KEDUAPULUH.
Tersenyumlah ketika menjawab telefon.. Pemanggil akan melihatnya daripada suara yang mereka dengar.





KEDUAPULUH SATU
Ada ketikanya anda perlu bersendirian.





who says i don't believe in love???....:P




Monday, March 30, 2009

balik kampung...

dah lame nk wat entry ni tp xde mase...hehehhe..(mcmla ade mase sgt skng ni)..hehhe..tapi luangkn jugak...

cuti sekolah yg lpas..aku tersgt sibuk...3 org cousins aku kawen...ciss2 (berlumba2 lak diorg ni)..hehheh.. .so, besela..kene rewangla, wat tula..nila... lg2la skang ni pegg title ank dara..(cewaah)...kenela wat mcm2.. kene buli ngn makcik2...oopppss..:)







cantik x ?...gambar2 ni aku amik kt area pulai...time ni nk on da way nk balik kg kt pontian...teruja giler tgok...mcm kepulan kapas tgah terbang menari2 kt ats tu...sweet...:)








the end of johor bahru...:)









ok...da smpai pekan nenas..ermm..dah n dekat dah...heehe...dgn lancer kt depan ni..waahh..feast my eyes!!..ngeeee...
best jugak dok seblah ni...x yah drive.. hehhe..( mmg kakak aku x bg pon aku drive kete die)... hahha...
yang penting die bengang jek ngn aku asyik amik gmbar kt seblah... helloooo..along, aku amik gmbar ni pon coz x nak ngntuk tau..kalo x ...ko drive la sorg2...wekkk...











da sampai dah...kampung bharu...tempat lahir aku...dlm adik beradik aku..aku sorg jek yg mak aku lahirkn kt kmpung ni..time tu abah aku out station...mak stay la kt kg ni..skali...aku x sbr2 nk kuar...terberanakla mak aku kt kampung ni...ciannn...papa n uteh (pakcik2 aku)..terpaksa carik bidan mlm2...... hhehhe..tu yg diorg syg lebih kt aku tu.. hehhhehe... wekkk..perasan.. hhahha....






kt umah mak ngah...yeay..mkn nasi minyak..lallallala






jannah. shahira.nisshak.nabilah






mak jadi ketua rombongn nmpknye..cewaahh...:)
x sukela pgg camera ni..x masuk dlm gmbar...ciss2..







best2...






alaa...adik ni malu2 lak..







posing kt pelamin jap...wheee...:P





cuti yg baru lpas ni mmg best...dahla seminggu.... pastu xde keje or any assignment kene wat...waaa..mmg best!!!....penat rewang pon xpe.... tdo lmbt wat bunga telor pon xpe.... aslkn x yah wat kje sekolah..hhehhe.... (mcm bdak tadika jek ade kje sekolah...hehheh)....

slam..peace!!...:)